Online journalistiek centraal bij Limes030
Laat Je Horen!

Online journalistiek centraal bij Limes030

Een spraakmakende editie van Limes030 afgelopen zondag 24 maart bij de Kargadoor. Tijdens 'Het Grote Online-bazen Debat' ging presentatrice Eva Brouwer scherp als altijd in debat met vertegenwoordigers van verschillende toonaangevende online media over de toekomst van de online journalistiek. Zwichten zij voor snel nieuws en populaire items of blijft kwaliteitsjournalistiek het uitgangspunt? En in hoeverre is online journalistiek nu echt vernieuwend?

Insteek

'Donderwolken pakken zich samen boven journalistiek Nederland', zo viel in het persbericht van Limes030 te lezen. 'Lezers lopen weg bij kranten, de publieke omroep vercommercialiseert en kwaliteitsjournalistiek wordt verdrongen naar de marge. En dat is eigenlijk allemaal de schuld van de hijgerige dagjesjournalistiek onder leiding van online media.' Dat was echter niet de insteek van het debat afgelopen zondag. Tijdens 'Het Grote Online-Bazen Debat' bespraken de gasten de journalistieke vragen die blijven liggen als men klaar is met naar elkaar te wijzen als schuldigen aan 'de teloorgang van de journalistiek', als geaccepteerd is dat de publieke omroep in de huidige vorm niet meer bestaat en het is doorgedrongen dat jongere generaties bedrukt papier laten liggen. Immers, zo weten online-bazen, 'als de laatste dode boom valt, staan wij nog'.

'Moeilijker moeten we het niet maken!'
Te gast waren Wilma Haan (Nu.nl), Eric Smit (Follow the Money), Mark Koster (ThePostOnline.nl), Rachid Finge (NOS.nl), Marko Faas (RTV Utrecht.nl) en Tweede Kamerlid Jasper van Dijk (SP). Columnist Jeroen Weghs trapte af met het voorlezen van zijn column over online journalism, volgens hem niets méér dan nieuws op internet. 'Moelijker moeten we het niet maken!', stelde Weghs. Dat die tranisitie van off- naar online nog in de kinderschoenen staat bleek wellicht uit het feit, dat de gasten tijdens het kennismakingsrondje niet direct of precies wisten te melden hoeveel unieke bezoekers zij per maand genereren op hun online platform.

Vernieuwend?
De eerste stelling deze middag: digitale journalistiek voegt weinig toe een de journalistiek die we al kennen. 'Wel waar maar de mobiliteit van de journalistieke content is een aspect dat daarbij regelmatig wordt vergeten', volgens Rachid Finge. Je kunt nieuws tegenwoordig overal lezen en niet meer alleen op papier. Daarnaast biedt online content meer mogelijkheden, bijvoorbeeld door het invoegen van links naar achtergrondinformatie en -artikelen. Echter, het World Wide Web bestaat pas 20 jaar en gebleken is dat mensen tijd nodig hebben om te wennen aan nieuwe innovatieve vormen van het brengen van nieuws.

'Opinion is cheap, facts are expensive'
Belangrijke vraag is daarbij ook hoe de techniek kan worden ingezet om nieuws op vernieuwende manieren te brengen. En, zoals uit een reactie vanuit de zaal bleek, bereik je er bijvoorbeeld jongeren mee, die hun nieuws dikwijls uit heel andere bronnen lijken te halen. De aard van de journalistiek lijkt te veranderden, maar wat heeft de lezer daaraan? Zo komt er steeds meer opinie online, maar wat voegt dat toe aan journalistiek. Opiniemakers worden weliswaar goed gelezen, maar het publiceren van opinies moet niet verzanden in een ongebreidelde stroom van gefrustreerde meningen, dikwijls ook terug te vinden in reacties. Opinie is wel degelijk goed om nieuws te duiden, maar kwaliteitsjournalistiek moet gaan over het scheiding van opinie en feiten en het boven tafel krijgen van zaken die dikwijls verzwegen blijven. 'Opinion is cheap, facts are expensive' stelde Eric Smit. Dát is het dilemma waarmee kwaliteitsjournalistiek wordt geconfronteerd.

Controle van de macht
Over het verdienmodel tenslotte blijkt dat er geen pasklare oplossing is voor hoe gedegen journalistiek moet worden gefinancierd en gefaciliteerd. Het maken van kwaliteitsjournalistiek is duur en daar ligt een probleem nu de marges bij kranten en omroepen onder druk komen te staan. Als de controle van de macht wegvalt omdat er geen geld meer is voor onderzoeksjournalistiek, dan is dat een dramatische ontwikkeling volgens Jasper van Dijk. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de lokale journalistiek volgens Smit, die zich als taak zou moeten stellen om haar bestuurders te controleren en het gemeentebeleid scherp moet volgen, maar ook daar lijkt het verdienmodel de basis van het probleem. Tegenover één lokale journalist staan dikwijls meerdere persvoorlichters van de gemeente, die het nieuws vanzelfsprekend gekleurd brengen. Om de stroom berichten vanuit bijvoorbeeld gemeentes te controleren is geld nodig terwijl adverteren op mobiel lastiger is en geld verdienen met online journalistiek dus om nieuwe oplossingen vraagt.

Belangrijke nieuwe fase
Conclusie van de middag lijkt, dat hoewel de mogelijkheden voor de journalistiek steeds groter worden door digitale ontwikkelingen, de vraag moet worden gesteld in hoeverre die ontwikkelingen ook daadwerkelijk kunnen worden ingezet om gedegen journalistiek op vernieuwende manieren aan de man te brengen. Tijdens dit zonder twijfel interessante debat over deze belangrijke nieuw fase in de hedendaagse journalistiek kwam vanzelfsprekend nog veel meer ter sprake. Wie het gehele debat wil terugzien kan hier dat doen.

De werkelijk prachtige muzikale omlijsting van Limes030 werd verzorgd door Sofie Letitre en de culturele pitches deze middag waren van het muzikale collectief Knalland en het Lentebock Festival & Brouwerij Maximus. Op zondag 28 april is er weer een nieuwe editie van  Limes030. Voor meer informatie, zie (ook) Twitter en Facebook.

Limes030



Door: Maurice Hengeveld

Pagina delen:

Oudegracht 36
3511 AP Utrecht
030 - 231 0377
info@kargadoor.nl

webdesign » SPRANQ